Jeszcze kilka lat temu, taki rower jak tytułowy Atlas marki Focus, dostał by etykietkę monster-cross. Aktualnie można go traktować jako katalogowy rower dla kogoś, kto myśli o przejechaniu ATLAS MOUNTAIN RACE czy też Silk Road Mountain Race.
Artur Drzymkowski
Osoby decydujące się na start w tak ekstremalnie trudnych wyścigach ultra-maratonach jak wspomnianyATLAS i Silk Road Mountain Race, potrzebują maszyn gotowych znieść wszelkie możliwe nawierzchnie, które mogą przytrafić się w górskim, półpustynnym terenie, oferując efektywność oraz zapewniając maksimum komfortu. Choć określenie komfort w kontekście takich imprez może zabrzmieć cokolwiek zabawnie. Zanim nastała era graveli, na liniach startowych tego typu wyścigów stawały często lekkie rowery MTB, ze sztywnym widelcem oraz dostawkami czasowymi na kierownicach. Natomiast rowery stworzone do ścigania na szutrach, zaprojektowane pod opony 38 - 40 mm nie dysponowały wystarczającą dzielnością w konfrontacji ze ścieżkami pełnymi luźnych kamieni. I tu pojawia się nisza, którą według projektantów pracujących dla Focusa, ma wypełniać linia Atlas, stanowiąca most między serią PARALANE (szosowe rowery enduracance) a wyścigowymi przełajówkami MARES.
Sercem projektu jest lekka aluminiowa rama o geometrii endurance, wyposażona w krótki na 425 mm tylny trójkąt mieszczący oponę do 47 mm dla koła w rozmiarze 700. Frameset uzupełnia w pełni karbonowy widelec z otworami montażowymi do ekwipunku bikepackingowego. Sama rama dysponuje mocowaniami pod 3 koszyki na bidon (2 standardowe i jeden od spodu rury skośnej) oraz punkty montażowe dla torebki na górnej rurze przy mostku. Atlasa oczywiście można uzbroić w błotniki oraz bagażniki, czemu służą otwory na widelcu i tylnym trójkącie. Widać to dokładnie w specyfikacji ATLAS 6.7 EQP, gdzie jednak zastosowanie pełnych błotników ograniczyło spowodowało konieczność zastosowania węższych opon.
W Atlasach zastosowano wewnętrzne prowadzenie wszystkich przewodów. System C ujmuje prostotą formy. Dodatko
Specyfikacje
ATLAS 6.9 | ATLAS 6.8 | ATLAS 6.7 EQP | ATLAS 6.7 | |
Rama: | Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing | Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing | Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing | Aluminium, disc, BSA, 148x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal cable routing |
Widelec | Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points | Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points | Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points | Carbon, disc, 110x12 mm thru axle, flat mount 160/160 mm, internal brake cable routing, multiple mounting points |
Klamko-manetki | Shimano GRX BR-RX810 | Shimano GRX 600 | Shimano GRX 400 | Shimano GRX 400 |
Przerzutka przednia | Shimano GRX 800 | Shimano GRX 400 | Shimano GRX 400 | |
Przerzutka tylna | Shimano GRX 812 | Shimano GRX 810 | Shimano GRX 400 | Shimano GRX 400 |
Kaseta | Shimano SLX 11-42T | Shimano 105, 11-34T | Shimano CS-HG5010, 10-speed 11-36T | |
Łańcuch | Shimano CN-HG601 | Shimano CN-HG601 | Shimano Tiagra CN-4601 | |
Mechanizm korbowy | Shimano GRX 810 40T | Shimano GRX 600 46/30T | Shimano GRX 600 46/30T | |
Kierownica | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree |
Owijka | FOCUS Bartape SL | FOCUS Bartape SL | ||
Wspornik kierownicy | Aluminium, 31,8 mm, 6 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree | FOCUS JD RA85, 31,8 mm, drop: 116 mm, reach: 74 mm, flare: 10 degree |
Stery | Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S. | Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S. | Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S. | Acros IS 52/286-IS52/40, FOCUS integrated C.I.S. |
Siodło | WTB SL8 | WTB SL8 | WTB SL8 | WTB SL8 |
Wspornik siodła | BBB FlyPost SP-131, 27,2mm, set-back: 0mm, carbon | Aluminium, 27,2 mm, 350 mm, 0 mm set-back | ||
Hamulce | Shimano GRX 810 | Shimano GRX 600 | Shimano GRX 400 | Shimano GRX 400 |
Koła | DT Swiss LN Gravel, 622/24, disc, center lock, front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm | Novatec 25 Elite, 622/25, disc, center lock, front: 110x12 mm, rear: 148x12 mm | WTB ST i23 TCS, tubeless ready, Novatec D041, 12x148 mm, Shimano 11 speed, Novatec D041, 12x110 mm | |
Opony | WTB Riddler, 700 x 45C, folding | WTB Riddler, 700 x 45C, folding | WTB Riddler, 700 x 45C | WTB Riddler, 700 x 45C |
Waga | 10,5 kg | 10,8 kg | 10,95 kg | |
ATLAS MOUNTAIN RACE
Atlas Mountain Race to ustalona trasa, jednoetapowy wyścig kolarski bez wsparcia, który rozpoczyna się w Marakeszu, przecina Atlas Maroka, a następnie prowadzi przez Antyatlas i dalej do Agadiru. Zegar się nie zatrzymuje i nie ma nagród. Prowadzi po żwirowych, jedno- i dwutorowych oraz starych kolonialnych trasach, które dawno zapomniano i popadły w ruinę. Jest bardzo mało asfaltu. Jest trochę chodzenia, a czasami między punktami zaopatrzenia są duże odległości.
Silk Road Mountain Race