PA072520

Dragon, Viking, Grand Rock, Hammer - wątpię, że nie spotkaliście się z tymi nazwami, gdyż reprezentują najpopularniejsze modele obręczy spotykane w najczęściej sprzedawanych rowerach w Polsce, zwłaszcza, że jedne i drugie pochodzą przede wszystkim z za południowej granicy. Rowerami nie będziemy dziś zawracać wam głowy, za to zajmiemy się czeskim Remerxem.

Michał Śmieszek

No to teraz już wszystko jasne.....Remerx to jeden z europejskich liderów w segmencie kół i obręczy, zwłaszcza pod względem ilości sprzedanych komponentów. Oczywiście nie czarujmy się, to nie marka pokroju francuskiego Mavica i większość jej produktów jest przeznaczona do rowerów "popularnych" i "średniaków". Tym niemniej z relatywnie niewielkiego przedsiębiorstwa Remerx rozrósł się na przestrzeni lat do o wiele poważniejszej marki, która zaczęła inwestować w poważne technologie i celować w segment rynku zarezerwowany dla drogich i lekkich części.

O kołach 29 sygnowanych czeskim logiem wiedzieliśmy już w ubiegłym sezonie, jednak ciężko było cokolwiek wycisnąć od producenta oprócz lakonicznych informacji....I szczerze powiedziawszy nie wiele się zmieniło od tamtej pory poza tym, że mieliśmy w Kielcach okazje dotknąć i polizać czeskie toczydełka. I było warto, gdyż Czesi proponują aż pięć gotowych zestawów rózniących się masą i oczywiście ceną.

PA072525PA072524

PA072520

Zacznijmy od "najprostszego"...MasterDisc 29

MasterDisc 29

Czarna, względnie szeroka obręcz Remerx Fast Disc, czarne niecieniowane, nierdzewne 2 milimetrowe szprychy w liczbie 32, i równie czarny komplet piast Novatec INTL. Nie ma cienia wątpliwości, że to oferta skierowana do osób potrzebujących zestawu treningowego, pancernego, i traktujących koła jak hantle w okresie zimowym. 18mm rafka pomieści niemal każdą oponę 29, byle by jej szerokość nie przekraczała 2,25". Masa krytyczna zestawu przekracza nie powinna przekroczyć 2200g...ufff.

Nieco atrakcyjniej wygląda komplet Fast Disc 29.

Fast Disc29Fast Disc29_1

Sercem jest ta sama co wyżej, obręcz Fast Disc 7330, różni się wyłącznie kolorem - białym. Remerx zmienił tym razem dostawcę piast...na siebie. Czesi proponują przyzwoite piasty (tak twierdzą oni sami) własnej produkcji. Cechą łączącą je z tajwańskim Novatec jest sprzęgło, w związku z czym potencjalny odbiorca nie musi się martwić o serwis na terenie Europy. W końcu Novatec jest dostępny obecnie już chyba w każdym kraju, pod swoją lub inną nazwą. Piasty dostępne są w dwóch kolorach: czarnym jak Ford, i czerwonym jak Ferrari. Szprychy w tym modelu pozostają czarne. Waga kompletu przekracza nieco 2kg, co można już uznać za przyzwoity wynik w tej klasie sprzętu. Fast Disc przypadnie do gustu każdemu miłośnikowi ostrzejszej jazdy, gdzie większe znaczenie niż masa rotująca ma sztywność i wytrzymałość.

Przechodzimy do kategorri średniej - wyższej, której przedstawicielem jest VIKING AL-29.

Viking BlViking Wh

Tu nieuzbrojonym okiem widać, że serwuje się nam technologię wyższego kalibru: aluminiowe proste szprychy RX4500, piasty konstrukcji własnej, lekka obręcz dedykowana do opon tubeless. Oczywiście możemy przebierać w wersjach kolorystycznych, byle paleta nie wykraczała poza czerwień, biel i czerń. Mało?

PA072522

Aluminiowych szprych jest 24, są proste i mają specjalne aluminiowe nyple o zwiększonej powierzchni roboczej, co ma przełożyć się na trwałość i sztywność połączenia. Obie piasty są wyjatkowo lekkie - to konstrukcja własna "made by Remerx" - 4 łożyska maszynowe tył i dwa z przodu. Korpus z lekkiego stopu. Mimo wszystko Czesi postanowili nie kombinować i zastosowali proste i skuteczne sprzęgło z piast Novatec. Nieco wątpliwości budzi szerokość obręczy - 17mm, to nie tragedia, ale zupełnie nie powód do dumy. Waga zadowoli już niejednego amatora - zirka 1750g. Cena tymbardziej: ok 300Euro.

Najwyżej w hierarchii czeskiej marki stoi komplet MAGIC AL-29.

Magic_RedMagic_Wh

Magiczne toczydełka z Czech kuszą na dzieńdobry wagą, która nie powinna przekroczyć 1600g! Cena natomiast przekracza magiczne 300 Euro, ale nie dobija do jeszcze magiczniejszych 500. Wedle zapewnień czeskiego przedstawiciela, koła Magic są przeznaczone dla wycinaków i entuzjastów niskiej wagi, którzy cenią sobie także supersztywność. Ponoć nie ma limitu wagowego właściciela...

Tak jak w Vikingach posłużono się aluminiowymi szprychami, które także możemy sobie "pokolorować" na kilka dostępnych barw. 24 proste druciki połączone z ultralekką obręczą i piast sprawią, że poczujemy się jak Harry Potter grający w quidditcha. Faktycznie koła w rękach kręcą się wyjątkowo lekko i z bardzo miłym terkotem. W Kielcach zapewniano nas, że MAGIC 29 są doskonałą alternatywą dla bardziej markowych zestawów. Chmmmm...

W 2012 roku pojawi się jeszcze jeden model dedykowany do większych kółek MRX 29

PA072520

PA072523PA072526

Remerx 29_2

Wygląda na to, że tym razem Czesi poszli po rozum do głowy i stworzyli zestaw godny magicznej liczby 29. Szerokość obręczy ma przyzwoite 21mm i waży tak jak na zdjęciu pokazali: 1836g. Piasty pozostaną niezmienione - spotkacie je w tegorocznych modelach. Pewną odmianą będzie 28 szprych CN Spokes "Aero", czyli spłaszczonych. Koła mają nie zrujnować przyszłych właścicieli i być doskonałym kompromisem pomiędzy ceną, wagą i wytrzymałością. Apropos....cena finalna była w Kielcach owiana tajemnicą.

Remerx 29_4Remerx 29_5

O jakości nowych kół z za południowej granicy Polski nie możemy na razie powiedzieć nic ponadto, że wyglądają atrakcyjnie i kręcą się jak wariaty. Ale tak jest niemal z każdym nowym zestawem. Niewątpliwie ugruntowana pozycja tej marki na naszym rynku może sprawić, że część z nas wysupła te parę złoty na czeski produkt 29. Istnieje także cień szansy, że królikiem doświadczalnym będzie redakcja Team29er, ale to już zupełnie inna bajka...